حقوق

وبلاگی برای توسعه حقوق در محیط رسانه

حقوق

وبلاگی برای توسعه حقوق در محیط رسانه

قانون انتخابات افغانستان

سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۱۰ ب.ظ

فهرست قانون انتخابات

فصل اول

احکام عمومی

مادۀ اول :            مبنی

مادۀ دوم :            طرز انتخابات

مادۀ سوم :            اصل تساوی در انتخابات

مادۀ چهارم :                 نظام رأی دهی

مادۀ پنجم :           رعایت اصل آزادی اراده

مادۀ ششم :           همکاری ادارات واشخاص ذیربط

 

فصل دوم

اداره انتخابات

مادۀ هفتم :           کمیسیون مستقل انتخابات

مادۀ هشتم :          کارکنان انتخابات

مادۀ نهم :            عدم جانبداری وتعهد محرمیت

مادۀ دهم :            موانع استخدام

فصل سوم

حوزه های انتخاباتی

مادۀ یازدهم :                 تعیین حوزه های انتخاباتی

مادۀ دوازدهم :       اختلافات مرزی حوزه های انتخاباتی

فصل چهارم

رأی دهندگان وکاندیدان

مادۀ سیزدهم :       شرایط رأی دهندگان

مادۀ چهاردهم :                    اوصاف کاندیدان

مادۀ پانزدهم :                      شرایط کاندید شدن

مادۀ شانزدهم :                     محل رأی دهی

مادۀ هفدهم :                       تثبیت هویت رأی دهندگان

فصل پنجم

کاندید وانتخاب رئیس جمهور

مادۀ هجدهم :                انتخاب رئیس جمهور

فصل ششم

انتخابات شورای ملی

قسمت اول

ولسی جرگه

مادۀ نزدهم :         تعداد کرسی ها

مادۀ بیستم :          اختصاص کرسی های ولایتی

مادۀ بیست ویکم :   تفویض کرسی های ولایتی به کاندیدان

مادۀ بیست ودوم :   اختصاص کرسی ها به کاندیدان زن

قسمت دوم

مشرانو جرگه

مادۀ بیست وسوم : ترکیب مشرانو جرگه

مادۀ بیست وچهارم :  انتخابات نمایندگان ولایتی

مادۀ بیست وپنجم : انتخابات نمایندگان شوری های ولسوالی برای مشرانو جرگه

مادۀ بیست وششم : انتصاب اشخاص به مشرانو جرگه

فصل هفتم

انتخابات اعضای شورای های ولایات ولسوالی ها

قسمت اول

انتخابات اعضای شورای های ولایتی

مادۀ بیست وهفتم : شوری های ولایتی

مادۀ بیست وهشتم :   ترکیب

مادۀ بیست ونهم :   اختصاص کرسی ها به شورای ولایتی

قسمت دوم

شورای های ولسوالی ها

مادۀ سی ام :                 شورای ولسوالی

مادۀ سی ویکم :              ترکیب شورای ولسوالی

مادۀ سی ودوم :                تخصیص کرسی ها به شوری های ولسوالی ها

فصل هشتم

تدویر انتخابات

مادۀ سی وسوم :            تاریخ انتخابات

مادۀ سی وچهارم :         لیست رأی دهندگان

مادۀ سی وپنجم :            نامزدی کاندیدان

مادۀ سی وششم :            لست کاندیدان

مادۀ سی وهفتم :            فوت وانصراف کاندیدان

مادۀ سی وهشتم :          مبارزات انتخاباتی

مادۀ سی ونهم :             تأسیس مراکز رأی دهی، تهیه مواد انتخاباتی ونشر رهنمودها

مادۀ چهلم :                  اوراق رأی دهی

مادۀ چهل ویکم :            صندوق های رأی دهی

مادۀ چهل ودوم :            مشاهدین ونمایندگان

مادۀ چهل وسوم :            مواد تبلیغاتی

مادۀ چهل وچهارم :         منع حمل سلاح در مراکز رأی گیری

مادۀ چهل وپنجم :          آغاز وختم رأی گیری

مادۀ چهل وششم :           اعتراض درمورد رأی دهی

مادۀ چهل وهفتم :           مهر صندوق های رأی دهی وسایر مواد توسط رئیس مرکز رأی گیری

مادۀ چهل وهشتم :         محل وزمان شمارش آراء

مادۀ چهل ونهم :              ارائه وتصدیق نتایج

مادۀ پنجاهم :                 پخش ونشر منصفانه وبی طرفانه افکار ونظریات

مادۀ پنجاه ویکم :              کمیسیون رسانه ها

فصل نهم

شکایات وتخلفات انتخاباتی

مادۀ پنجاه ودوم :       کمیسیون شکایات انتخاباتی

مادۀ پنجاه وسوم :       تخطی های انتخاباتی

مادۀ پنجاه وچهارم :      تحریم ومجازات

فصل دهم :

احکام متفرقه

مادۀ پنجاه وپنجم :         تعویق، تعلیق یا تدویر مجدد انتخابات

مادۀ پنجاه وششم :         ترتیب لوایح وطرزالعمل ها

فصل یازدهم

احکام انتقالی

مادۀ پنجاه وهفتم :        دفتر مشترک تنظیم انتخابات

مادۀ پنجاه وهشتم :        تاریخ انفاذ

 

 

فصل اول

احکام عمومی

مبنی:

مادۀ اول :

این  قانون به تأسی از حکم مادۀ سی و سوم  قانون اساسى افغانستان به منظور تنظیم امور انتخابات در کشور وضع گردیده است.

طرز انتخابات:

مادۀ دوم :

انتخابات ازطریق رأی  آزاد، عمومى،  سری، و مستقیم صورت میگیرد.

اصل تساوى درانتخابات:

مادۀ سوم :

رأی دهند گان در انتخابات  با بهره مندى ازحق تساوی اشتراک مینمایند.

نظام راْى دهى :

مادۀ چهارم :

رأی  دهنده درانتخابات داراْى حق  یک رأی  بوده  و صرف ازجانب خود رأی  میدهد.

رعایت اصل آزادى اراده:

مادۀ پنجم :

رأی دهندگان و کاندیدان در انتخابات  با اراده آزاد اشتراک  مینمایند.اعمال هر نوع محدودیت مستقیم یا غیر مستقیم  بالاى رأی دهندگان وکاندیدان به ارتباط لسان، مذهب، قوم، جنس ، قبیله، سکونت و موقف اجتماعی ممنوع است.

 

 

 

همکارى ادارات و اشخاص ذیربط :

مادۀ ششم:

ادارات  دولتی و غیر دولتی، احزاب سیاسی، سازمانهای اجتماعی و اشخاص ذیربط مکلف اند با کمیسیون مستقل انتخابات و سایر کمیسیون هایى که توسط آن ایجاد میگردد، ونیز با کمیسیون شکایات انتخاباتی همکاری نموده و تصامیمى را که درحیطۀ صلاحیت این کمیسیون ها اتخاذ میگردد، تعمیل نمایند.

فصل دوم

ادارۀ انتخابات

کمیسیون مستقل انتخابات:

مادۀ هفتم:

(١) جریان انتخابات توسط  کمیسیون مستقل انتخابات اداره میگردد.

کمیسیون مستقل انتخابات منبعد درین قانون به نام کمیسیون یاد میشود.

(٢)  کمیسیون میتواند  علاوه بر کمیسیون هایى که درین قانون تذکر یافته کمیسیون هاى ماتحت خود را ایجاد و به آنها حسب ضرورت و درحیطۀ صلاحیت آنها،  جهت تطبیق منظم پروسۀ انتخابات وظایفى را تفویض نماید.

کارکنان انتخابات:

مادۀ هشتم:

کارکنان انتخابات در مرکز، ولایات وولسوالی ها طبق طرزالعملى که از طرف کمیسیون وضع میگردد، توسط دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات، که ازاین به بعد دارلانشاء نامیده مى شود، استخدام میګرد.

عدم جانبدارى وتعهد محرمیت:

مادۀ نهم:

(١) کارکنان انتخابات  مکلف اند وظایف محوله را بیطرفانه وغیرجانبدارانه انجام داده  و در اجرای وظایف نمیتوانند ازهیچ مقام و ادارهْ دولتی و غیر دولتی به جز از رئیس دارالانشاى کمیسیون هدایت حاصل نمایند.

(٢) کارکنان انتخابات قبل از اشغال وظیفه رسماُ وبه صورتی که کمیسیون مشخص میکند تعهد میسپارند که در تمام جریان انتخابات،  وظایف محوله را با حسن صورت، امانتدارى و حفظ اسرار  انجام میدهند.

موانع استخدام :

مادۀ دهم:

(١) استخدام مسؤولین احزاب سیاسی وکاندیدان انتخاباتى به حیث کارکن انتخابات جواز ندارد.

(٢) کارکنان انتخابات حین  تصدی وظیفه نمیتوانند خود را کاندید نمایند.

(٣) پدر، پدرکلان،  اولاد صلبی تا درجه سوم، مادر، مادر کلان، برادر، خواهر، همسر،کاکا، عمه، خاله، ماما، خسر و خشوی کاندید حق ندارند به حیث کارکن انتخابات در حوزه انتخاباتی مربوطه ایفاى وظیفه نمایند.

فصل سوم

حوزه هاى انتخاباتی

تعیین حوزه هاى انتخاباتی:

مادۀ یازدهم :

حوزه هاى انتخاباتى ولایات و ولسوالی ها براْى انتخاب اعضاى ولسى جرگه، شورى هاى ولایات وشورى هاى ولسوالى ها قرار ذیل تعیین میگردد:

١- حوزۀ انتخاباتى براْى ولسى جرگه، ولایت می باشد. براْى کوچى ها تمام قلمرو کشور یک حوزه پنداشته میشود.

٢- حوزۀ انتخاباتى براْى شوراْى ولایتى، ولایت می باشد.

٣- حوزۀ انتخاباتى براْى شوراْى ولسوالى، ولسوالى می باشد.

 

اختلافات مرزى حوزه هاى انتخاباتی:

مادۀ دوازدهم:

(١) منازعات درخصوص تعلق یک قریه به ولایت ویا ولسوالى درتعیین حدود مرزى حوزۀ انتخاباتى ولایتى وولسوالى، از طرف وزارت امور داخله مورد رسیدگی قرار گرفته و در زمینه ، حسب معیار های تخنیکی و معلومات واصله، تصمیم اتخاذ و از جریان موضوع کمیسیون را به اسرع وقت، مطلع مینماید.

(٢) اختلاف مربوط به حدود مرزى حوزه هاى انتخاباتى میتواند (١٧٠) روز قبل از انتخابات مطرح گردد.

 

فصل چهارم

راْى دهندگان وکاندیدان

شرایط راْى دهندگان:

مادۀ سیزدهم:

شخص واجد شرایط آتی حق راْى دهى  درانتخابات را دارا میباشد:

١- حد اقل اکمال سن (١٨) سال در روز انتخابات .

٢- داشتن تابعیت افغانستان هنگام ثبت نام به حیث راْی دهنده  .

٣- عدم محرومیت از حقوق مدنى و سیاسى به حکم محکمۀ ذیصلاح.

٤- ثبت نام به حیث رأی دهنده توسط کمیسیون.

اوصاف کاندیدان :

مادۀ چهاردهم :

شخصی که  اوصاف مندرج مادهْ شصت و دوم قانون اساسی را دارا باشد میتواند خود را به ریاست جمهوری،  وشخصی که شرایط مندرج مادهْ هشتاد و پنجم قانون اساسی را دارا باشد میتواند خود را به شورای ملی شورا های ولایتی یا ولسوالی کاندید نماید.

شرایط کاندید شدن:

مادۀ پانزدهم:

(١)  اشخاص آتى نمیتوانند قبل از استعفاء خود را  به ریاست جمهوری، شورای ملی، شوری های ولایتی و ولسوالی کاندید نمایند مگر آنکه درزمان تسلیم اوراق نامزدی شان از وظیفه خود استعفاء داده باشند:

١- رئیس، اعضاى ستره محکمه وقضات.

٢- لوى څارنوال وڅارنوالان.

٣- وزراء، معینان، والى ها و معاونان شان و ولسوالان.

٤- شاروال ها و رؤساى نواحى .

٥- منسوبین وزارت های دفاع ملی امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی.

6- رؤساى عمومى و رؤساى بخش هاى وزارت ها و ادارات دولتی در مرکز و ولایات.

٧- کارکنان انتخابات.

(٢)  درصورتیکه اشخاص مندرج فقره (١) این ماده درانتخابات موفق نشوند، وظیفه قبلی را اشغال نموده نمی توانند، مگراینکه مجدداً مقررگردند.

(٣)  اشخاصی که قوماندۀ قواى نظامى غیررسمی یا گروه هاى مسلح را عملاً در دست داشته یا عضو آن  باشند نمیتوانند در انتخابات خود را کاندید نمایند.

(٤) هیچ شخصى نمیتواند در عین زمان به حیث کاندید دربیش ازیک حوزۀ انتخاباتى خود را کاندید نماید.

محل رأی دهى:

مادۀ شانزدهم:

(١)  راْى دهنده ګان  مکلف اند درحوزهْ انتخاباتی درج شده درکارت ثبت نام شان به حیث رأی دهنده،  رأی  بدهند.

(٢)  کمیسیون میتواند برای  کوچى ها، مهاجرین ، بیجا شده گان داخلى، معلولین ومعیوبین، منسوبین قواى مسلح، کارکنان دولتى و کمیسیون استثناءً تسهیلات خاص را فراهم

نماید.

تثبیت هویت رأی دهند گان:

مادۀ هفدهم:

(١) رأی دهنده گان  مکلف اند قبل از دریافت ورق رأی دهى، کارت ثبت نام خود را غرض تثبیت هویت ارائه نمایند.

(٢) کمیسیون میتواند استثناءً  برای مهاجرین افغان  در کشور های ایران و پاکستان تسهیلات لازم را فراهم نماید.

فصل پنجم

کاندید وانتخاب رئیس جمهور

انتخاب رئیس جمهور:

مادۀ هجدهم:

(١) رئیس جمهور طبق حکم مندرج مادۀ شصت و یکم قانون اساسى و احکام این قانون، با اکثریت آرای قانونى  رأی دهندگان، انتخاب میگردد.

(٢) هرگاه  کاندیدان بیشتر از(٥٠) فیصد آراْى قانونى  را در انتخابات حاصل کرده نتوانند، درمدت دوهفته بعد از اعلام نتایج انتخابات بین دو نفر از کاندیدانى که بیشترین آراء را کسب نموده اند، بار دوم انتخابات صورت میگیرد.کاندیدى که درین دور، آراْى قانونى بیشترى را کسب نماید، منحیث شخص انتخاب شده اعلام میگردد.

(٣) کاندید انتخاب شده با اکثریت آراء طبق حکم مادۀ یکصدوشصتم قانون اساسى، سى روز بعد از اعلام نتایج انتخابات  به کار آغاز مینماید.

(0)       هرگاه یکی از کاندیدان ریاست جمهوری در جریان دور اول یا دوم رای گیری و یا بعد از انتخابات و قبل از اعلام نتایج انتخابات وفات نماید، انتخابات مجدد مطابق احکام قانون برگزار میگردد.

فصل ششم

انتخابات شورای ملی

قسمت اول

ولسی جرگه

تعداد کرسى ها:

مادۀ نزدهم :

ولسی جرگه دارای (٢٤٩) کرسى میباشد.

اختصاص کرسى هاى ولایتى:

مادۀ بیستم:

(١) ادارۀ احصائیۀ وزارت اقتصاد مکلف است در مدت تعیین شده توسط کمیسیون، جدید ترین ارقام رسمى نفوس یا تخمین نفوس هر ولایت را دراختیار کمیسیون قرار دهد.

(٢)  از مجموع کرسى هاى اختصاص یافته به تعداد (١٠) کرسى براْى کوچى ها اختصاص مییابد.

(٣)  کمیسیون، کرسى ها را براْى ولایات قرارذیل اختصاص میدهد:

١- نفوس مجموعی ولایات بر (٢٣٩) کرسى اختصاص داده شده بالای ولایات تقسیم میشود تا سهمیۀ نفوس براْى یک کرسى معین شود.

٢- نفوس هرولایت برسهمیۀ نفوس براْى یک کرسى، تقسیم میشود.

٣- درابتدا به ولایات تعدادی کرسی مساوی با عدد تام حاصله ازتقسیم انجام شده درجزء٢ اختصاص می یابد؛

٤- کرسی هایی که در جزء ٣ اختصاص نمی یابند، اختصاص شان به اساس ترتیب نزولی عدد اعشاری باقیمانده ازتقسیم انجام شده درجزء ٢ صورت میگیرد؛

٥ - اگردر نتیجۀ این محاسبه به یکی یا چند ولایات کمتر از دو کرسی برسد، به آن ولایات دو کرسی اختصاص داده شود.

٦- مجموع کرسیها وارقام نفوس ولایاتی که به آنها کرسیهای اضافی به اساس جزء ٥ اختصاص یافته، ازمجموع کرسیها (٢٣٩) ومجموع نفوس ولایات کم میشود. برای باقیمانده ولایات،  یک سهمیۀ جدید اختصاص کرسی محاسبه شده و تخصیص کرسی برای این ولایات به نحوی  که درجزء (۲ – ۵) آمده، تکرار میشود.

(٤) کمیسیون مکلف است محاسبات مورد استفاده درتخصیص کرسیها دراین ماده را نشرنماید.

تفویض کرسى هاى ولایتى به کاندیدان:

مادۀ بیست ویکم:

(١) به تاْسى از حکم مادۀ بیست ودوم این قانون، کرسى هاى ولایتى به کاندیدان به اساس تعداد آراْى حاصله شان تفویض میگردد.

(٢)  درهر ولایت کرسى ها به کاندیدانى تفویض میگردد که بیشترین آراء را به دست آورده اند.

(٣) به هیچ کاندید بیشترازیک کرسى اختصاص داده نمیشود.

(٤) هرگاه کاندیدى  نتواند کرسى خود را اشغال نماید ویا به دلایلى کرسى را در دورۀ ولسی جرگه  ترک نماید، کرسی وی برای میعاد باقی مانده به کاندید بعدی دارای بیشترین آراء از عین جنس (ذکور ویا اناث) تعلق میگیرد .

اختصاص کرسى هابه کاندیدان زن :

مادۀ بیست ودوم

(١) کمیسیون براْى تعیین حد اقل کاندیدان زن که درهرولایت باید انتخاب شوند طرزالعمل ها وفورمولى را ترتیب مینماید که مبتنى برنفوس هرولایت باشد، تا مقتضیات مادۀ هشتادوسوم قانون اساسى که باید تعداد کاندیدان منتخب زن حداقل دوچند تعداد ولایات موجوده باشد، تأمین گردد.

(٢) کاندیدان اناث که درهرحوزۀ انتخاباتی بیشترین آراء را کسب نموده اند، حسب فورمول فقره (١) این ماده برای  شان کرسى اختصاص داده میشود. با تحقق شرایط سهمیه، کرسى هاى باقى مانده مطابق مادۀ بیست ویکم این قانون اختصاص داده میشود.

(٣) در صورتى که در لست کاندیدان تعداد کافی کاندیدان زن وجود نداشته باشد تا کرسی یا کرسی های اختصاص یافته به زنان را در یک حوزۀ معین انتخاباتی اشغال نماید، کرسی یا کرسی ها الی انتخابات پلان شدۀ بعدی برای ولسی جرگه خالی باقی میماند.

قسمت دوم

مشرانو جرگه

 

ترکیب مشرانو جرگه:

مادۀ بیست و سوم:

تعداد اعضای مشرانو جرگه سه چند تعداد ولایات کشور میباشد. از جمله، یک ثلث آن توسط شورا های ولایات، یک ثلث آن توسط شورا های ولسوالیها انتخاب، و یک ثلث باقی آن توسط رئیس جمهور انتصاب میگردند.

انتخابات نمایندگان ولایتى:

مادۀ بیست و چهارم:

(١)  شوراْى ولایتى  در مدت پانزده روز بعد از تأسیس،  یک تن ازاعضاى خود را براْى مدت چهار سال به مشرانو جرگه  با رأی سری انتخاب مینماید.

(٢)  انتخابات برای مشرانو جرگه تحت ریاست رئیس شوراْى ولایتى صورت میگیرد، مشروط براینکه شخصاً کاندید نباشد، هر گاه وی کاندید باشد، معاون وی ریاست را به عهده میگیرد. درصورتیکه معاون شورى نیز کاندید باشد، یک تن از اعضاى شورى که از لحاظ سن نسبت به دیگران بزرگتر و کاندید نباشد،  مجلس انتخابات را سرپرستی مینماید.

(٣)  انتخابات میان اعضای موجود شورى به اساس اکثریت  کل آراء صورت میگیرد. هرگاه کاندید بیش از نصف آراء را بدست آورده نتواند، انتخابات مجدد بین دو کاندیدی صورت میگیرد که بیشترین آراء را بدست آورده باشند، در این صورت کاندیدى که اکثریت آراء را بدست آورده انتخاب میشود.

4- هر گاه کاندید منتخب نتواند کرسی خود را اشغال نماید یا قبل از ختم دورۀ معینه، کرسی خود را ترک نماید، دراینصورت شورای ولایتی مربوطه مطابق شرایط این ماده شخص جدیدی را از میان اعضای خویش برای خدمت در دورۀ متباقی تعیین میکند.

 

انتخابات نماینده گان شورى های  ولسوالیها برای مشرانو جرگه:

مادۀ بیست و پنجم:

(١) کمیسیون درمدت پنج روز بعد از تأسیس شورى های ولسوالیها، لست اعضای منتخبۀ شورای مذکور را به شورای ولایت مربوط ارسال می نماید. وکلاى شورى هاى ولسوالى های هرولایت یکى ازاعضاى خود را براْى عضویت درمشرانو جرگه براْى یک دورۀ سه ساله انتخاب میکنند.

(٢) رئیس شورای ولایتی مسئوول احضار اعضای شورى های ولسوالیها به ولایت بوده تا در مدت پانزده روز بعد از تأسیس شورى های ولسوالیها، انتخابات را به راه اندازد. مجلس در محلی برگذار میگردد که تمام اعضای شورى های ولسوالیها بتوانند گردهم آیند.

(٣) براْى مشروعیت انتخابات حداقل دو ثلث اعضاى شورى های ولسوالیها درانتخابات

اشتراک مى نمایند.

(٤) انتخابات در بین اعضاى حاضرشورى به اساس اکثریت قاطع  آراء صورت میگیرد. هرگاه کاندید بالاتر از پنجاه فیصد آرا‌ء را بدست آورده نتواند، انتخابات بار دوم بین دو کاندیدی صورت میگیرد که بیشترین آراء را بدست آورده باشند، کاندیدى که اکثریت آراء را در این دور بدست آورده انتخاب میشود.

(٥)  هرگاه یک کاندید منتخب نتواند کرسى خود را اشغال نماید یا قبل از میعاد معینه کرسى خود را ترک نماید، در این صورت انتخاب عضو جدید مطابق شرایط این ماده از میان اعضاى موجودۀ شورى های ولسوالیها براْى میعاد باقى ماندۀ همان کرسى صورت میگیرد.

انتصاب اشخاص به مشرانو جرگه:

مادۀ بیست و ششم:

(١)  رئیس جمهور در مدت دو هفته بعد از اشغال مقام ریاست جمهوری ازسازمانهای  اجتماعى، احزاب سیاسی و عامۀ مردم دعوت مینماید  که مطابق حکم مندرج جزء (٣) مادۀ هشتادوچهارم قانون اساسى  اشخاصى را غرض انتصاب به مشرانو جرگه معرفى  نمایند. میعاد نامزدی به این منظور تا مدت یک هفته دوام مینماید.

(٢) دفتر ریاست جمهوری بعد از ختم میعاد نامزدی مندرج فقرۀ (١) این ماده در مدتی که از یک هفته تجاوز نکند، اوراق نامزدى اشخاصى را که  انتصاب میگردند، به کمیسیون ارسال مینماید.

(٣) کمیسیون بعد از وصول اوراق نامزدی در مدت یک هفته مشروعیت  اشخاص مندرج فقرۀ (٢) این ماده  را تایید نموده و به دفتر ریاست جمهوری اطلاع میدهد.

(0)       رئیس جمهور درمدت دو هفته بعد از ختم میعاد نامزدی، انتصاب اعضای انتصابی مشرانو جرگه را مطابق حکم مندرج جزء (٣) مادۀ هشتادوچهارم قانون اساسى اعلام مینماید.

فصل هفتم

انتخابات اعضاى شوراى های ولایات و ولسوالی ها

قسمت اول

انتخابات اعضای شوراى های ولایتی

 

شورى هاى ولایتى:

مادۀ بیست و هفتم:

هر ولایت داراْى یک شورای ولایتی بوده که ازطریق انتخابات آزاد، سری، عمومى ومستقیم  رأی دهندگان ولایت انتخاب میگردد.

ترکیب:

مادۀ بیست و هشتم:

تعداد اعضاى شورای ولایتی بر مبنای نفوس به طریق ذیل تعیین میگردد:

-  ولایاتى که کمتر ازپنجصدهزار( ٥٠٠٠٠٠ ) نفر نفوس دارند، (٩) عضو.

- ولایاتى که بیشترازپنجصدهزار( ٥٠٠٠٠٠) الى یک میلیون (١٠٠٠٠٠٠)  نفر نفوس دارند، (١٥) عضو.

- ولایاتى که بیشتراز یک ملیون (١٠٠٠٠٠٠) الی دو میلیون (٢٠٠٠٠٠٠) نفرنفوس دارند، (١٩) عضو.

- ولایاتى که بیشتر از دو ملیون (٢٠٠٠٠٠٠ ) نفرالی سه میلیون (٣٠٠٠٠٠٠) نفرنفوس دارند، (٢٣) عضو.

- ولایتی که بیشتر از سه میلیون (٣٠٠٠٠٠٠) نفر نفوس دارد، (٢٩) عضو.

اختصاص کرسى ها به شوراْى ولایتى:

مادۀ بیست ونهم:

(١)  کرسی ها برای هر شورای ولایتی به ترتیب ذیل  تعیین میگردد:

١-  کمیسیون تعداد کرسى ها را براْى هر شورای ولایتی به اساس نفوس تعیین می نماید.

٢-  کاندیدانى که اکثریت آراء را به دست آورده اند، براْى شورا هاى ولایتى انتخاب میشوند.

٣- حد اقل یک چهارم کرسی ها درهرشورای ولایتی برای کاندیدان زن محفوظ میباشد.

٤- با درنظر داشت حق تحفظ کرسى هاى مندرج جزء ٣  این فقره، کرسى ها به کاندیدان براساس تعداد آراْى حاصلۀ شان تفویض میشود.

٥- در هر حوزۀ انتخاباتى ، کرسى ها به کاندیدان زن داراْى بیشترین تعداد آراْى حاصله اختصاص مییابد تا اینکه مقتضیات مندرج جزء ٣ این فقره تکمیل گردد. کرسى هاى باقیمانده مطابق حکم مندرج جزء ٢ این فقره اختصاص مییابد.

(٢) هرگاه کاندیدی نتواند کرسی خود را اشغال نماید و یا به دلایلی کرسی را در دوره شورای ولایتی ترک نماید، کرسی وی برای میعاد باقیمانده به کاندید بعدی دارای بیشترین آراء از عین جنس (ذکور و یا اناث) تعلق میگیرد.

3-درصورت نبودن تعداد کافى کاندیدان طبقۀ اناث درلست کاندیدان غرض اشغال کرسى یا کرسى ها یی که حسب این ماده براْى زنان اختصاص یافته اند، کرسى یا کرسى هاى متذکره الى تدویر انتخابات پلان شدۀ بعدى شوراْى ولایتى خالى باقى میماند.

 

قسمت دوم

شوراى هاى ولسوالیها

شوراْى ولسوالى:

مادۀ سى ام:

هرولسوالى داراْى یک شورى بوده که از طریق انتخابات  آزاد، عمومى، سرى ومستقیم توسط راْى دهندگان همان ولسوالى انتخاب میگردد.

ترکیب شوراْى ولسوالى:

مادۀ سى ویکم:

تعداد اعضاى شوراْى ولسوالى به اساس نفوس همان ولسوالى به طریق ذیل تعیین میگردد:

١-  درصورتیکه نفوس ولسوالى الی بیست هزار (٢٠٠٠٠)  نفرباشد، (٥) عضو.

٢- درصورتیکه نفوس ولسوالى بیشتر از بیست هزار (٢٠٠٠٠) الی چهل هزار (٤٠٠٠٠) نفرباشد، (٧ ) عضو.

٣-  درصورتیکه نفوس ولسوالى بیشتر از چهل هزار (٤٠٠٠٠) الی شصت هزار (٦٠٠٠٠) نفرباشد، (٩) عضو.

٤- درصورتیکه نفوس ولسوالى بیشتر از شصت هزار (٦٠٠٠٠) نفر الی هشتاد هزار (٨٠٠٠٠) نفر باشد، (١١) عضو.

٥- درصورتیکه نفوس ولسوالى بیشتر از هشتاد هزار (٨٠٠٠٠) نفر الی صد هزار (١٠٠٠٠٠) نفر باشد، (١٣) عضو.

٦- درصورتیکه نفوس ولسوالى بیشتر از صد هزار (١٠٠٠٠٠) نفر باشد، (١٥) عضو.

تخصیص کرسى ها به شورای هاى ولسوالى ها:

مادۀ سى و دوم:

(١) کرسى ها براْى شوراْى هر ولسوالى به ترتیب ذیل تعیین میگردد:

١- کمیسیون تعداد کرسى ها را براْى شوراْى هر ولسوالى به اساس نفوس آن تعیین میکند.

٢- کمیسیون کرسى ها رابه کاندیدانى زن و مردیکه بیشترین آراء را درهرشورى به دست آورده اند، اختصاص میدهد.

(٢) هرگاه کاندیدی نتواند کرسی خود را اشغال نماید و یا به دلایلی کرسی را در دورۀ شوری های ولسوالی ها ترک نماید کرسی وی برای میعاد باقیمانده به کاندید بعدی دارای بیشترین اراء تعلق میگیرد.

فصل هشتم

تدویر انتخابات

تاریخ انتخابات:

مادۀ سى و سوم:

(١) کمیسیون  تاریخ انتخابات را حداقل (١٤٠) روز قبل از تاریخ پلان شدۀ  انتخابات، اعلان مینماید.

(٢) کمیسیون تقویم انتخاباتی را که به صورت واضح نشان دهندۀ تاریخ هاى معین انتخابات باشد، حداقل (١٢٠) روز قبل از تاریخ پلان شدۀ انتخابات تهیه ونشرمینماید.

لست راْى دهندگان:

مادۀ سى وچهارم:

کمیسیون، لست ویا بخش هایى از لست راْى دهندگان را که درانتخابات مورد استفاده قرارمیگیرد، تصدیق و(١٥) روز قبل ازشروع انتخابات، درمحلات عامه که توسط کمیسیون تعیین میگردد، به منظور بررسى در دسترس عامه قرار میدهد.

نامزدى کاندیدان:

مادۀ سی و پنجم:

(١) کاندیدان ریاست جمهورى، ولسی جرگه، شورا هاى ولایتى و ولسوالى مکلف اند در زمان تعیین شده ازسوی کمیسیون، کمیسیون را به صورت کتبی از تصمیم خویش مبنى بر شرکت در انتخابات مطلع نمایند.

2-کاندیدان مندرج فقرۀ (١) این ماده، حین درخواست ثبت نام مکلف اند مطالب ذیل را به کمیسیون ارائه نمایند:

١- اسم و آدرس مشخص.

٢- کارت ثبت نام کاندید به حیث رأی دهنده یا سند دیگرى که ثبت نام کاندید را به حیث رأی دهنده ثابت نماید.

٣- اسامى، شماره هاى کارت هاى ثبت نام به حیث رأی دهنده و امضاها یا نشانهای شصت اشخاص ساکن حوزۀ انتخاباتى مربوطه که کاندید شدن شخص را در ورق رأی دهى تایید می کنند، به ترتیب ذیل :

- برای نامزدی کاندیدان ریاست جمهوری، (١٠٠٠٠) نفر

- براْى نامزدى کاندیدان ولسى جرگه (٣٠٠) نفر

- براْى نامزدى کاندیدان شوراْى ولایتى (٢٠٠) نفر

-  برای نامزدی کاندیدان شورای ولسوالی (١٠٠) نفر

- کاندید تصدی کرسی درولسی جرگه برای نمایندگی حوزه انتخاباتی کوچی ها ، اسامی، نمرات کارت ثبت نام به حیث رأی دهنده و امضاء یا نشان شصت (٣٠٠)نفر کوچى ثبت نام شده را که کاندید شدن شخص را در ورق رای دهی تایید مینمایند، ارائه کند.

4- تعهد نامه و تصدیق واجد شرایط بودن و شایستگیهای کاندید و تعهد وی به رعایت اصول رفتار و تاییدکننده استعفای او (درصورت لزوم) از وظایف مندرج درفقره های (١) و(٢) مادۀ پانزدهم این قانون ونیز تصدیق کننده اینکه کاندید دارای نیروهای نظامی یا گروههای مسلح غیررسمی نبوده وبه چنین نیرو ها تعلق ندارد و تایید کننده اینکه وی به ارتکاب جرایم ضد بشری یا جرایم دیگری محکوم نگردیده یا به حکم محکمه از حقوق مدنی محروم شناخته نشده است.

٥- کاندیدان ریاست جمهوری اسمای دو معاون ریاست جمهوری شان را ارائه مینمایند.

٦- کاندید مکلف است برای کاندیدشدن  پول امانت را طور ذیل تادیه نماید:

-  پول امانت برای کاندید ریاست جمهوری مبلغ پنجاه هزار(٥٠٠٠٠) افغانی میباشد و این مبلغ در صورتی که کاندید انتخاب شود یا حد اقل ١٥ فیصد آرای قانونی اجرا شده در دور اول انتخابات را به دست آورده باشد، اعاده میشود.

- پول امانت برای کاندید ولسی جرگه مبلغ ده هزار(١٠٠٠٠) افغانی میباشد و این مبلغ در صورتی که کاندید انتخاب شود یا حد اقل (٢) فیصد آرای قانونی اجرا شده در حوزۀ انتخاباتی مربوطه را به دست آورده باشد، اعاده میشود.

- پول امانت برای کاندید شورای ولایتی مبلغ چهار هزار(٤٠٠٠) افغانی میباشد و این مبلغ در صورتی که کاندید انتخاب شود یا حد اقل (٢) فیصد آرای قانونی اجراشده در حوزۀ انتخاباتی مربوطه را به دست آورده باشد، اعاده میشود.

- پول امانت برای کاندید شورای ولسوالی مبلغ دو هزار(٢٠٠٠) افغانی میباشد و این مبلغ در صورتی که کاندید انتخاب شود یا حد اقل (٢) فیصد آرای قانونی اجراشده در حوزه انتخاباتی مربوطه را به دست آورده باشد، اعاده میشود.

(3) کمیسیون  طرز اراِئۀ درخواستهای نامزدی کاندیدان را در طرزالعمل

جدا گانه مشخص مینماید.

لست کاندیدان:

مادۀ سی وششم:

(١) کمیسیون مکلف است به زودترین فرصت ممکنه بعد از ختم نامزدی، لست مقدماتی کاندیدان را به نشر برساند.

(٢) کمیسیون مکلف است دوره اى را که طى آن اعتراضات و شکایات در مورد لست مقدماتی کاندیدان  صورت گرفته میتواند، تعیین نموده وبه اطلاع عامه برساند. این اعتراضات وشکایات توسط کمیسیون شکایات انتخاباتی مطابق طرزالعملهای آن مورد رسیده گی قرارمیگیرد.

(٣) بعد ازآنکه کمیسیون شکایات انتخاباتی تمام موارد اعتراض وشکایت را رسیده گى نمود، کمیسیون مکلف است لست نهایی کاندیدان را با درنظرداشت تصامیم کمیسیون شکایات انتخاباتی، به نشربرساند. کمیسیون لست نهایى کاندیدان را در مراکز راْى گیرى درروز انتخابات نصب مینماید.

 

 

 

فوت وانصراف کاندیدان

مادۀ سی وهفتم:

(١) در صورتی که کاندید بخواهد به منظور حذف نام خویش از ورق رای دهی از کاندیدی خویش منصرف گردد، قبل از تاریخی که توسط کمیسیون در تقویم انتخاباتی

تعیین میگردد، کتباً به کمیسیون اطلاع دهد.

(٢) در صورتیکه کاندید بعد از ثبت نام از کاندیداتوری خود انصراف یا وفات نماید، یا اسم وی از طرف کمیسیون شکایات انتخاباتی از لست کاندیدان حذف گردد، آرای مربوط به وی در پروسۀ شمارش قابل محاسبه نمیباشد.

(٣)  در صورتى که  کاندید بعد از ختم راْى دهى وقبل از تصدیق نتایج انتخابات وفات نماید، آراْى داده شده به نفع وى ثبت گردیده هرگاه معلوم شود که کاندید متوفى برنده است، کرسى اوبه شخصى که بعد از وى از عین جنس راْى بیشتر را حاصل نموده باشد تعلق میگیرد.

مبارزات انتخاباتى:

مادۀ سى و هشتم:

(١) کمیسیون دورۀ زمانی مبارزات انتخاباتى را تعیین مى نماید. این دوره (٤٨) ساعت قبل ازتاریخ آغاز راْى گیرى ختم میگردد.

(٢) کمیسیون لوایحى را جهت تنظیم دورۀ مبارزات انتخاباتى به نشرمیرساند.

تأسیس مراکز رأی دهی، تهیۀ مواد انتخاباتى و نشر رهنمود ها:

مادۀ سی نهم:

(١)  کمیسیون مراکز رأی دهی را درسراسر کشورتأسیس و زمینۀ اشتراک راْى دهندگان را درین مراکزطورى مساعد میسازد تا دسترسى به پروسۀ انتخابات براْى  رأی دهندگان به سهولت میسرباشد.

(٢)  کمیسیون صندوق هاى رأی گیری، اوراق رأی گیری، غرفه هاى راْى دهى، مهرها و لوازم ضرورى را تنظیم و آماده ساخته و تدابیر دیگرى را که در تنظیم راْى دهى سهولت بوجود مى آورد و انتخابات را به طرز مؤثرى رهنمایى مینماید، اتخاذ میکند.

اوراق راْى دهى :

مادۀ چهلم :

(١) کمیسیون درمورد اوراق رأی دهى وظایف ذیل را انجام میدهد:

١- تهیۀ اوراق رأی دهى.

٢- تدارک براْى تخصیص نشان ها و یا تصاویر کاندیدان.

٣- ترتیب طرزالعملى که به اساس آن اوراق راْى دهى توسط راْى دهندگان نشانى  میگردد.

٤- تعیین لسان هایی که دراوراق راْى دهى استعمال میگردد.

٥- ترتیب طرزالعمل شمارش اوراق راْى دهى.

(٢) مشخص کردن نظم وترتیب لست کاندیدان در اوراق رای دهی به اساس قرعه.

صندوق هاى راْى دهى :

مادۀ چهل و یکم:

کمیسیون درمورد صندوق هاى رأی دهى وظایف ذیل را انجام میدهد:

١-  تهیه وتدارک شکل ومواد صندوق هاى رأی دهى که بتواند به طور محفوظ بسته شده و مهر گردد.

٢-  طرز علامه گذاری و نشانی شد صندوق هاى رأی دهى.

٣-  طرز بستن، مهر، حفاظت و بازکردن صندوق های رأی دهىمشاهدین و نمایندگان .

مشاهدین و نمایندگان :

مادۀ چهل و دوم:

کمیسیون حقوق و وجایب مشاهدین را تصریح کرده، طرزالعملی را به منظور توزیع اعتبارنامۀ ناظرین ملى و بین المللى انتخابات،  نماینده گان احزاب سیاسى و کاندیدان مستقل ترتیب مینماید.

برداشتن مواد تبلیغاتى:

مادۀ چهل و سوم :

کمیسیون صلاحیت دارد در روز انتخابات دستور برداشتن مواد تبلیغاتى را که در صد مترى مراکز رأی دهى به نمایش گذاشته شده باشد، صادر نماید.

منع حمل سلاح در مراکز رأی گیری:

مادۀ چهل و چهارم:

هیچ شخص نمیتواند سلاح و یا سایراشیایى را که منحیث سلاح از آن استفاده شده بتواند، درفاصلۀ پنجصد (٥٠٠) مترى مراکز رأی دهى، حمل نماید. حمل سلاح توسط مسئوولین امنیتى به استیذان وزارت امور داخله ازین حکم مستثنى است.

آغاز و ختم رأی گیری:

مادۀ چهل وپنجم:

(١) آغازوختم رأی گیری در مراکز انتخاباتى مطابق تقسیم اوقاتی صورت میگیرد که ازطرف کمیسیون ترتیب و تنظیم می گردد.

(٢) رأی گیری مطابق طرزالعملى که توسط کمیسیون ترتیب و تنظیم می گردد، صورت میگیرد.

(٣)  درصورتی که  مرکز انتخاباتی به شورش، تشدد، توفان، سیلاب یا سایر حوادث غیرمترقبه معروض گردد که جریان رأی دهی را نا ممکن سازد، رئیس مرکز راْى گیرى مربوط میتواند امرتوقف رأی دهی را صادر نماید و مکلف است  فوراً دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات را از این تصمیم مطلع سازد.

(٤) رئیس مرکز راْى گیرى قبل از آنکه ختم کار رأی گیری را دروقت تعیین شده مطابق حکم فقرۀ (١)  این ماده اعلام نماید آخر صف رأی دهندگان را در وقت ختم رأی دهى نشانى وبه هر رأی دهنده که در صف قراردارد اجازه رأی دهى را میدهد.

(٥) کمیسیون به منظور  راْى دهى  معیوبین و معلولین سهولت هاى لازم را فراهم مینماید.

اعتراض در مورد رأی دهی:

مادۀ چهل وششم:

(١) قبل ازینکه  رأی دهنده ورق رأی دهی را بدست بیاورد، نمایندگان کاندیدان میتوانند درقسمت حق رأی دهی شخص یا رأی دادن وی در مراکز رأی دهی مربوطه اعتراض نمایند.

(٢) رئیس مرکز راْى گیرى در مورد قبول یا رد اعتراض تصمیم اتخاذ نموده، جزئیات رد اعتراض  یا پذیرش و دلایل خود را در روز انتخابات درسند رسمى درج  مى نماید.

 

مهر صندوقهاى راْى دهى و سایر مواد توسط رئیس مرکز راْى گیرى:

مادۀ چهل وهفتم:

(١) به مجردى که صندوق انتخابات پر یا راْى دهى  ختم گردد، رئیس مرکز رأی گیرى در حضور نمایندگان کاندیدان و ناظرین انتخابات آنرا طبق طرزالعمل تجویز شده، مهرنموده وبه نمایندگان کاندیدان که میخواهند عین کار را انجام دهند، اجازه میدهد تا شمارۀ مهرها را یادداشت نمایند.

(٢)  رئیس مرکز راْى گیرى صندوق های رأی دهی و بسته هاى اوراق راْى دهی را با درنظر داشت هدایت کمیسیون،  به مرکزشمارش آراء، تسلیم مینماید.

محل و زمان شمارش آراء:

مادۀ چهل وهشتم:

شمارش آراء درمراکزى که توسط کمیسیون تعیین می گردد، صورت میگیرد.

ارائه وتصدیق نتایج:

مادۀ چهل ونهم:

(١)  کمیسیون مکلف است، بعد از آنکه طرزالعمل هاى شمارش تکمیل و کلیه شکایات در ارتباط به راْى گیری و شمارش توسط کمیسیون شکایات انتخاباتى مورد رسیدگى  قرار گرفت، نتایج تصدیق شدۀ انتخابات را در هر حوزۀ انتخاباتى اعلام نماید.

(٢)  کمیسیون یا کمیسیون شکایات انتخاباتی میتواند قبل از تصدیق نتایج، دستور شمارش مجدد قسمى یا کلى اوراق رأی دهى در یک مرکز شمارش، یا انجام مجدد راْى دهى در هرحوزۀ انتخاباتى را صادر نماید.

(٣)  نتایج انتخابات بعد از تصدیق کمیسیون ، نهایى و قابل تطبیق میباشد.

(٤)  کمیسیون مکلف است بعد ازآنکه نتایج انتخابات تصدیق و تمام اعتراضات مورد رسیدگى قرارگرفت، نتایج آن را اعلام و به نشربرساند.

 

 

 

 

پخش ونشر منصفانه وبیطرفانۀ افکار ونظریات:

مادۀ پنجاهم :

(١) به منظور آگاهى عامه درجریان مبارزات انتخاباتی، رسانه های همگانی           ( تلویزیون ، رادیو و اخبار) مرامنامه ها، نظریات واهداف کاندیدان را مطابق اصول رفتار وضع شده توسط کمیسیون به طور منصفانه و غیر جانبدارانه پخش و نشر نماید.

(٢) کاندیدان حتى الامکان به رسانه ها دسترسى داشته مى باشند. به منظور آگاهی عامه، در جریان مبارزات انتخاباتی، رسانه های همگانی دولتی مکلف اند نظریات، اهداف و مرامنامۀ کاندیدان را با موافقت کمیسیون، به طور منصفانه و بی طرفانه پخش و نشر نمایند.

(٣) رسانه های جمعۍ دولتی مکلف اند حسب ضرورت، اهداف، پالیسی ها و طرزالعملهایی را برای تطبیق نشرات منصفانۀ انتخابات و احکام  فقرۀ (١) و(٢) این ماده،  تدوین نمایند.

کمیسیون رسانه ها:

مادۀ پنجاه و یکم:

(١) کمیسیون، کمیسیون رسانه های خبری را حد اقل (٦٠) روز قبل از تاریخ انتخابات تأسیس مى نماید. این کمیسیون گزارش دهی ونشرمنصفانۀ مبارزات انتخاباتی را نظارت نموده و به شکایات مربوط به هرگونه تخلف از گزارش دهى منصفانه و یا نشر مبارزات انتخاباتی و یا سایر تخلفاتى که به احکام اصول رفتار رسانه های خبری  مربوط میشود، رسیدگی می کند. در صورت اعتراض، معترض میتواند اعتراض خود را به کمیسیون ارائه نماید.

(٢) ترکیب ، وظایف و صلاحیت هاى کمیسیون رسانه هاى خبرى توسط کمیسیون وضع و تنظیم میگردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل نهم

شکایات وتخلفات انتخاباتى

 

کمیسیون شکایات انتخاباتى:

مادۀ پنجاه دوم:

(١) به منظور رسیدگی به تخلفات، شکایات واعتراضات انتخاباتی، کمیسیون شکایات انتخاباتی به ترکیب ذیل ایجاد می گردد:

١- شخص انتصاب شده توسط ستره محکمه به حیث عضو.

٢- شخص انتصاب شده توسط کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به حیث عضو.

٣- سه نفراعضای بین المللی که توسط نماینده خاص سرمنشی ملل متحد درافغانستان تعیین می گردند به حیث اعضا.

(٢) کمیسیون شکایات انتخاباتی یک تن ازاعضای خویش را به حیث رئیس انتخاب می نماید.

(٣) کمیسیون شکایات انتخاباتی صلاحیت رسیدگى و اتخاذ تصمیم در موارد ذیل را دارا میباشد:

١- شکایات مربوط به تخلفات انتخاباتى به شمول موارد نقض قانون در قسمت انجام پروسۀ انتخابات، مشروط براینکه شکایت قبل از تصدیق نتایج انتخابات رسیده باشد.

٢ – موارد اعتراض بر لست کاندیدان و شرایط واوصاف کاندیدان که در جریان پروسۀ انتخابات مطرح میشود.

(٤) کمیسیون شکایات انتخاباتى طرزالعمل و نحوۀ رسیدگى به شکایات را ترتیب و طبق آن عمل مینماید.

(٥)  کمیسیون شکایات انتخاباتى میتواند موضوعاتى را که در محدودۀ صلاحیت آن قرار دارد به ابتکار خود و بدون موجودیت شکایت یا اعتراض مورد رسیدگى قرار دهد.

(٦) تصامیم کمیسیون شکایات انتخاباتی نهایى میباشد.

(٧) کمیسیون شکایات انتخاباتى بعد ازتصدیق نتایج انتخابات، حداکثر الی مدت سی روز کارخویش را پایان می دهد.

(٨) کمیسیون شکایات انتخاباتى به منظور رسیدگى به شکایات انتخاباتى ، به کمیسیون ها درسطح ولایات تفویض صلاحیت مینماید تا در محدودۀ صلاحیت خود طبق طرزالعمل تصویب شده از جانب کمیسیون شکایات انتخاباتی، شکایات را مورد رسیدگى قرار دهند.

تخطى هاى انتخاباتی:

مادۀ پنجاه و سوم:

اعمال ذیل، تخطى هاى انتخاباتى شمرده میشود:

١- ارائۀ معلومات نادرست به کمیسیون و کمیسیون هاى مربوط آن ویا به کمیسیون شکایات انتخاباتی.

٢- تهدید، تخویف یا هتک حرمت راْى دهنده، کاندید یا ژورنالیستی که اخبارمربوط به انتخابات را راپورمی دهد، به هر نحوى که باشد.

٣- ممانعت از مشارکت اشخاص ذیربط، به شمول مشاهدین و نمایندگان دارای اعتبارنامه، در پروسۀ انتخابات.

٤-  ارتکاب تقلب در راْى دهى یا شمارش آراء.

٥-  پیشنهاد یا قبول وجه پولى یا منفعتى دیگر به مقصد اعمال نفوذ در پروسۀ انتخابات.

٦- داشتن یا تلاش برای داشتن بیشتر از یک کارت ثبت نام به حیث رای دهنده.

٧-  راْى دهى یا کوشش براْى راْى دهى با استفاده از کارت تزویرى یا کارت شخص دیگر.

٨- تغییر، تبدیل و سرقت اسناد انتخاباتى یا محو این اسناد بدون تجویزقانونى.

٩- تزویر و جعل کارت هاى ثبت نام راْى دهندگان، اوراق راْى دهى یا فورمه هاى رسمى.

١٠-  حصول کارت ثبت نام راْى دهند گان با فریب کارى.

١١-  تلاش به راْى دهى بیش از یکبار در یک انتخابات.

١٢-  دخالت در مواد و لوازم انتخاباتى یا صندوق هاى راْى دهى بدون صلاحیت لازم.

١٣- اخلال کار مأمورین انتخابات حین انجام وظایف شان.

١٤- نقض اصول رفتار احزاب سیاسى، کاندیدان و نمایندگان آنها یا اصول رفتار مأمورین انتخابات.

١٥-  استفاده از پولى که از راه فعالیتهای غیر قانونى بدست آمده باشد.

١٦- استفاده ازمنابع مالی خارجی برای اعمال نفوذ درپروسه انتخابات.

١٧-  اغوا و تحریک سایر اشخاص به ارتکاب تخطى هاى انتخاباتى.

١٨-  تخلف از احکام قانون و سایر اسناد تقنینى مربوط به پروسۀ انتخابات.

١٩- عدم رعایت دساتیرکمیسیون، کمیسیون شکایات انتخاباتی یا کمیسیون رسانه ها.

تحریم ومجازات:

مادۀ پنجاه وچهارم:

(١)  کمیسیون شکایات انتخاباتى درصورت تثبیت  تخطى انتخاباتى  با درنظرداشت حالات یکى از تدابیر ذیل را اتخاذ نموده میتواند:

١- اخطار، یا دستوربه اقدام اصلاحی، به شخص یا اداره خاطی .

٢-  وضع جریمۀ نقدى که بیشتر از یکصد هزار(١٠٠٠٠٠) افغانى نباشد.

٣- اتخاذ تصمیم مبنى بر تجدید راْى دهى یا شمارش آراء قبل از تصدیق و اعلام نتایج.

٤- حذف کاندید از لست کاندیدان در صورت موجودیت دلایل مؤجه.

٥- بى اعتبار شناختن اوراق راْى دهى فاقد شرایط لازمه یا دستورشمارش یا شمارش مجدد یک ورق رأی دهی یا گروهی از اوراق رأی دهی؛

٦- منع شخص خاطى از ایفاى وظیفه در کمیسیون و دارالانشاى آن به مدت حداکثرده سال.

(٢) کمیسیون شکایات انتخاباتى میتواند بالاى یک حزب سیاسى ویا کاندید در صورتیکه اعضا ویا طرفداران شان مرتکب تخطى انتخاباتی شده باشند، تحریم وضع نماید. دروضع چنین تحریمی، کمیسیون شکایات انتخاباتی باید هرگونه شواهدى را  که نشان دهد حزب سیاسى ویا کاندید مربوطه کوشش هاى منا سب را جهت جلوگیرى اعضا ویا طرفداران شان از ارتکاب تخطیهای انتخاباتى انجام داده است، مورد غور قراردهد.

(٣) کمیسیون شکایات انتخاباتی میتواند علاوه بر تطبیق تحریمات فوق در صورت موجودیت شواهد مبنى بر ارتکاب جرم، متخلف را غرض تعقیب عدلى به څارنوالى معرفى نماید.

 

 

 

 

فصل دهم

احکام متفرقه

 

تعویق، تعلیق یا تدویرمجدد انتخابات:

مادۀ پنجاه وپنجم:

(١) درصورتیکه شرایط امنیتی، مالی، تخنیکی و حوادث و حالات غیر مترقبه، تدویر انتخابات را غیرممکن سازد ویا اینکه، مشروعیت پروسۀ انتخابات را به کلی صدمه رساند، کمیسیون میتواند، انتخابات را در حوزۀ مربوطه الی رفع آن حالات، به تعویق انداخته یا به حالت تعلیق قراردهد.

(٢) درصورتیکه کمیسیون تشخیص نماید که انتخابات در یک حوزۀ انتخاباتی، ناقص بوده، میتواند امر برگزارى انتخابات مجدد را درحوزۀ مذکور صادر نماید.

ترتیب لوایح وطرزالعمل ها:

مادۀ پنجاه وششم:

کمیسیون میتواند به منظور تطبیق بهتراحکام این قانون لوایح،  طرزالعمل ها و رهنمود هاى جداگانه را وضع ونشرنماید.

 

فصل یازدهم

احکام انتقالى

 

دفترمشترک تنظیم انتخابات:

ماده پنجاه وهفتم:

(١) جهت تدویر و نظارت بر پروسه های انتخاباتی درجریان دوره انتقالی، طوریکه در مادۀ یکصدو پنجاه و نهم  قانون اساسی ذکر شده است، دفترمشترک تنظیم انتخابات، به نحویکه در فرمان ریاست جمهوری مورخ ماه دلو ١٣٨٢ ایجاد گردیده، تمام اختیارات کمیسیون مستقل انتخابات را قسمی که در مادۀ یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی واین قانون تعیین گردیده، اعمال مینماید.

(٢) با تکمیل تمام وظایف مربوط به انتخابات در جریان دورۀ انتقالی، دفترمشترک تنظیم انتخابات منحل گردیده و کمیسیون مستقل انتخابات تمام اختیارات مندرج در مادۀ یکصد و پنجاه وششم قانون اساسی و این قانون را به عهده میگیرد.

تاریخ انفاذ:

مادۀ پنجاه وهشتم :

این قانون از تاریخ توشیح، نافذ و در جریدۀ رسمی نشرگردد وبا انفاذ آن قانون انتخابات منتشرۀ جریدۀ رسمى شماره ٨٢٩ مؤرخ ١٠ جوزاى سال ١٣٨٣  ملغى شمرده میشود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی